söndag 1 maj 2011

SOL

Det är så skönt när solen lyser & alla är ute & njuter men vad de flesta inte tänker på är att skydda sig med solskyddsfaktor....

Gör du det???

Här får du info om det viktiga!

Man vet att solen är rund & gul men att det också ger UV-strålning som skadar oss på längre sikt.
Det finns UV A, B & C.

UVA - tränger sig ner djupast i huden & skadar huden, så att våra elastiska fibere blir slappare & att huden inte får den fasta strukturen. Tillräckligt med UVA kan ge hudcancer & huden åldrar snabbare med hjälv av UVA. UVA finns i solen & mest i solarium!!! UVA ger en snabb & omedelbar färg men försvinner lika snabbt igen. "1dag" Altså UVA = Ageine 6 Allergy.

UVB - märkas av då du brännt dig, så fort du blivit röd pga av att du varit i solen & solat så har du fått en brändsakda & huden har ett livslångt minne & kommer alltid i håg att du brännt dig... så det minsta att du blivit röd så har du brännt dig. Tänk på det! UVB gör även att huden blir tjockare & pigmentet som är hudens färg ökar, du blir brun. Det är här du ska bygga upp din solbränna & se till att du skyddar dig långsammt, då det blir en bättre & långvarig färg med en bra solskydds faktor. UVB bildar D-vitamin som är bra för oss men då räcker det att sitta i solen max 15min. För mycket UVB kan ge hudcancer. UVB = Burning.

UVC - är extremt starkt & når inte jordytan eftersom det absorbetar av atmosvären. UVC är mycket brännande & används i speciella lampor för att döda bakterier.

Tänk på att det finns konstgjorda UV-Strålning som solarier, svetsljusbågar, gasurladdningar & en del lampor.

Fakta om Solarier!!!

- Består av mest UVA-Strålning!
- Det ger aldrig ett skydd för vanlig sol!
- Sola aldrig solarie & sedan ute i solen, eller tvärt om!
- Risken med solarier är att du ökar åldrandet, brännskador, hudcancer, påverkar immunförsvaret, solöverkännslighet & bruna fräckar.
- Inget D-vitamin kan bildas!
- Solarier ger 4 gånger starkare UVA-Strålning än solen!



Så då vet ni att...
I solen kan du bränna dig, man blir gammla & man kan få läderhud som bilden visar! Så om du är i solen tillräckligt, du skyddar dig aldirg, grattis till dig! Då vill du se ut så här så... sola utan solskydd!!!

Men för oss som inte vill se ut så.
Vi skyddar oss med solskyddsfaktor & det finns lite saker att tänka på!

- Att det står SPF - Sun Protection Factor!
- Vilken UV-Strålning som anges!
- Smörja in dig ordentlige & använd mycket solkräm så det verkigen syns att du har solkrämen på dig!
- Ju högre faktor du har, desto längre kan du vara ute i solen!
ex. du har ett egenskydd på 10min & du har köpt en solskyddskräm med spf 6, då innebär det att du kan vara ute i solen & sola i 1h MAX. 10*6 = 60Min
- Om du är vi vatten, snö eller högre höjder tar solen mer & bör då änvända sig av högre faktor.

Använd inga oljor & tänk på att vissa produkter kan lura dig lite genom att skriva endast SF, det finns inget skydd i produkten! P är borttaget - Protection!

Det finns en mängd av olika solskydds produket & alla är i stort sätt lika. Så köp den du själv gillar, bara det är ett högre solskydd nu under våren & för sommaren för sedan när du byggt upp din hud & vant dig vid solen så kan man minska lite på solskyddfaktorn & ha en som är lite lägre. Beroende på hur länge du kommer att sola ute.

Mina rekomendationer är max att sola 3h per dag.
Undvika solarier.
Tänka på att solaen står högst mellan 11-15.
Ha ett högt solskydd.
Sola med måtta.
After sun!

Solkrämer kan innehålla kemmisak & fysiologiska solfilter.
Kemiska - hjälpet till att absorberar solljuster & amvandlar det till värme.
Fysiologiska - hjälpet till att reflektera UV-luset.

After sun - ger den fukten som huden behöver efter att huden utsätts för solexponering. Det svalkar huden & bevarar din brunhet längre. Så om du vill uppnå det så använd dig utav en after sun & ingen kropps kräm eftersom den inte har samma egenskaper efter en solexponering.

Jag använder mig utan Hawaiian Tropic sun kiss som jag fick av min lila syster & det ger ett extra skydd för mina läppar ute i solen!
Eftersom läpparna har tunnare hud så vill jag ge dem ett exrta skydd ute i den starka solen.

Ögonen - Du kan skada dina ögon genom att UV-Stålningen når pupillen & på så sätt kan skada ögat. Det kan ge upphov till en försämrad syn som en grumlad lins & grå starr. Titta aldrig emot solen & bär bra solglasögon med UV-Skydd.

Det finns olika hudtyper!
Huden är olika hos oss & därför är det viktgit att skydda oss för solen då huden är känslig för UV-Strålning. Huden har pigment i sig som heter melanin & det är det som avgör hur & vilken pigmenteringsförmåga du har!

Hudtyp 1 = Alltid röd, aldrig brun
Hudtyp 2 = Alltid röd, ibland brun
Hudtyp 3 = Ibland röd, alltid brun
Hudtyp 4 = Aldrig röd, alltid brun
Hudtyp 5 = Asiater
Hudtyp 6 = Afrikaner

Så sola försiktigt & med förstånd så kommer du märka att det blir ett bättre resultat.

Du kan tänka som jag alltid gjort!!!

Om du har högre solskyddsfaktor när du solar ex på stranden så får jag tillgång till alla snygga killarna som är där, vilket innebär att jag kan vara på stranden längre & jag slipper att gå in.
För om jag skulle bränna mig får jag gå in & ha det väldigt tråkigt då alla är ute & har det mysigt!!!

Lycka till & må gott, Kram

2 kommentarer:

  1. Superbra information... =)
    Jag skall länka till dig från in blogg framöver! Detta var ju verkligen info som alla behöver! =) Puss kram

    SvaraRadera
  2. Superbra information! Detta är info som alla behöver så därför skall jag i veckan länka till din blogg från min! =) Kram Annapanna

    SvaraRadera