måndag 18 juni 2012

Hemmagjort fästingmedel...

Hej... nu under sommar tiderna så tänkte jag att min katt ska få prova lite hemmagjort fästingmedel då det är så mycket kemikalier i det man handlar. Vill ju att hon ska må bra!


Här har jag fått lite tips på recept!
Har du provat något? Du får gärna kommentera & tipsa mig.


Recept 1
1 påse rosmarin.
2 msk äppelcidervinäger.
1 L vatten.
Blanda allt detta & koka upp, låt det dra i kylen ca 1dygn. Sila sedan vattnet & sedan kan du spraya på. 


Recept 2
5dl vatten
Pressa i vitlök & 2 citroner.
Blanda i timjan & rosmarin.
Sjud en stund & sila av & häll på en flaska.
Sedan är det bara att duscha på din "älskling" katten.


Som vanlig när det gäller alla recept så tänk på att katten i första hand.
Undvik att spraya vid ögonen & slemhinnorna.
Om du använder citron så bleker det pälsen om det är sol ute!
Tänk på att spraya lite mer där fästingarna tycker om att vara som runt halsen.
Sprayen fungerar i ca 1-2veckor om den förvaras i kylen.


Lycka till i sommar :-)


Här är min pärla som fyllde 9 år i Lördags, tiden går så fort. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar